در حال بارگذاری

برگزاری کلاس‎های حفظ پایه‎ی سوم

قال رسول الله (صلي الله عليه و آله):

«إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَي اللهِ بَعْدَ الاَنبياءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. يَخْرُجونَ مِن الدُّنيا كَما يَخْرُجُ الاَنبياء وَ يَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبياءِ و يَمُرُّونَ عَلي الصِّراط مَعَ الاَنبياءِ و يَأخُذونَ ثوابَ الاَنبياء. فَطوبي لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ.»

گرامی‎ترين بندگان بعد از انبيا علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبياء از دنيا مي*روند، همراه انبياء از قبرهايشان خارج مي*شوند، به همراه انبياء از صراط مي*گذرند و ثواب انبياء را مي*برند. پس خوشا به حال پوينده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتي كه نزد خدا دارند.

بحارالانوار /ج 89/ ص 18ـ 19.

طرح اجرایی کلاس‎های حفظ:

این طرح با تدریس سرکارخانم سیدمحمدی در پایه‎ی سوم اجرا گردیده است. برنامه‎ریزی این طرح شامل موارد زیر می‎باشد.

 

1. حفظ سوره‎ی مبارکه‎ی یس در کلاس‎های پایه‎ی سوم در نیمه‎ی اول سال تحصیلی

2. آغاز کلاس‎ها از 94/7/4 بوده و طبق برنامه‎ریزی انجام شده تعداد جلسات تا پایان سال برای هر کلاس در حدود 27 جلسه می‎باشد.

3. تقسیم بندی دانش‎آموزان هر کلاس به گروه‎های مباحثه‎ای دو نفره

4. مباحثه‌‎ی گروه‎ها در ده دقیقه‎ی ابتدای کلاس برای تثبیت حفظ

5. حفظ سوره‎ی مبارکه‎ی یس با توجه به ترجمه‎ی کامل و تفسیر آیات؛ به این‎صورت که میزان حفظ جلسه‎ی بعد در هر کلاس برنامه‎ریزی شده و هر یک از گروه‎ها ملزم به تفسیر یکی از آیات مورد حفظ در آن جلسه می‎شود.

6. در طی هر جلسه به صورت داوطلب از دو گروه خواسته می‎شود با مراجعه به نرم‎افزار جامع‎التفاسیر آیاتی که در هر یک از  کتاب‎های تفسیر (کتب شیعه و اهل سنت) اشاره به وجود مقدس امام زمان-علیه‎السلام- و مقام امیرالمؤمنین-علیه‎السلام- و اهل بیت -علیهم‎السلام- دارد را جمع‎آوری کرده و در قالب کنفرانس در اختیار دیگر گروه‎ها قرار دهند.

به عنوان مثال در آیه‎ی 12 (... وَ کُلَّ شَیءٍ أحصَیناهُ فی امامِ مُبین) در اکثر کتاب‎های تفسیری شیعه اشاره به وجود مقدس امیرالمؤمنین-علیه‎السلام- شده است.

7. جمع آوری تحقیقات گروهی در خصوص تفسیر آیات، شأن نزول، قصص قرآنی و آیات مرتبط با مقام ولایت اهل بیت-علیهم‎السلام- برای به کارگیری در نمایشگاهی با عنوان «یس‎شناسی» در مدرسه (پیش‎بینی می‎شود این نمایشگاه در هفته‎ی دوم بهمن ماه برگزار شود.)

8. شناسایی دانش‎آموزان حافظ و تنظیم برنامه‎ریزی خارج از کلاس برای ادامه‎ی حفظ و یا تثبیت محفوظات

9. تعیین سرگروه کل از میان حافظان هر کلاس به عنوان رابط قرآنی و مسئول برگزاری محفل انس با قرآن

10. اجرای طرح محفل انس با قرآن به صورت هفتگی متناسب با مناسبت‎های مذهبی و ملی در فضایی کاملاً رقابتی بین کلاسی

11. تهیه و تنظیم فرم امتیازدهی به محافل انس با قرآن

 

در پایان دوره‎ی اول برگزاری محفل‎های انس با قرآن به کلاس برگزیده هدایایی به رسم یادبود اهدا خواهد شد.

 


شکیبا باشید...