** قَل اِنّ هُدَی الله هُو الهُدی **سورهی مبارکهی بقره-۱۲۰
در جهان کنونی، در میدان پر تنش جنگ نرم و عرصهی تلاش مداوم دشمن در هدف قراردادن تمامی اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان، بهرهگیری آموزش و پرورش از نهادهای همسو همانند حوزهی علمیه تأثیر بسزایی در دستیابی به اهداف بلندِ تعلیم و تربیت در نظام اسلامی دارد.
یکی از نمونههای موفق این تعامل، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعهالزهرا(س) ازسال ۱۳۶۸شمسی، بر اساس رأی صادره در چهارصد و هشتاد و ششمین جلسهی شورای عالی آموزش و پرورش-مورخ 1/3/68-، (واحد قم 1368، کرمان 1371، بوانات 1372، کهنوج1374، رفسنجان 1387) و در پی آن راهاندازی مجتمع آموزشی_تربیتی غیردولتی هدی از سال۱۳۸۶شمسی میباشد.
این مجموعه برای نهادینهسازی فرهنگ ناب و انسان ساز محمدی-صلی الله علیه و آله وسلم- در سایهی فضای معنوی و الهامبخش حوزه ،کار خود را آغاز نموده و با برخورداری از امکانات و توشهی غنی اساتید و فرهیختگان، بحمدالله گامهای مؤثری در زمینهسازی و قوامبخشی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور برداشته است وهمواره در طول سال های فعالیت خویش،حضور دانشپژوهانی را درک نموده که استعدادهای فطریشان را در راه تربیت دینی و تقویت اعتقادی و التزام به ارزشهای انقلاب اسلامی صرف کردهاند.
مجتمع آموزشی_ تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه میداند.
چشمانداز مجتمع آموزشی- تربیتی هدی در افق 1404
با توکّل برقدرتِ بیپایان و لطفِ فراوان پروردگار و درپرتو ایمان و تلاش خالصانه، مدبّرانه و منظّم همکاران و آموزگاران توانمند، در مسیر تحقّق آرمانهای انقلاب اسلامی، در چشمانداز 1404:
مجتمع آموزشی- تربیتی هدی مرکزی است با جایگاه ممتاز علمی، تربیتی، پژوهشی، خلّاقیتی و فنآوری در کشور، با هویّت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در نظام آموزش و پرورش کشور و با تعامل سازنده و مؤثّر با دیگر آموزشگاهها.
این مجتمع، مورد اعتماد خانوادههایی است که بر تربیت اسلامی صحیح فرزندان خود، افزون بر رشد علمی و تخصّصی آنان، اهتمام ویژه دارند و خواستار تربیت درست آنان برای داشتن حیات طیّبه و رسیدن به جایگاه «زن تراز انقلاب اسلامی» هستند.
دانشآموختگان این مجتمع، به عنوان سرمایههای اجتماعی نظام، افزون بر برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فن آوری ، مهارتهای لازم برای راهبری ِخانوادهی مطلوب اسلامی را نیز کسب کردهاند وتعهّد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و افتخار به ایرانی بودن، از ویژگیهای دانش آموختگان این مرکز در طول سالهای جهاد مستمر علمیشان خواهد بود.
اهداف کیفی مجتمع هدی در سند چشمانداز
1. آموزشگاههای مجتمع هدی
- برخوردار از نیروی انسانی متعهّد، متخصّص، روزآمد، پویا، کارآمد، اثربخش و خلاق که از منظر تواناییهای تربیتی و آشنایی با اهداف مجتمع و جامعهْالزّهراء – سلام الله علیها- در تراز این مکان مقدّس باشند.
- وابستگی و پیوستگی به جامعهْالزّهراء –سلام الله علیها- و درک جایگاه این ویژگی خاص، در رفتار و عملکرد کارکنان و دانشآموزان تجلّی یافته باشد.
- فضا و عوامل محیطی و امکانات علمی-آموزشی آموزشگاهها،مطلوب باشند.
- تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی پیوسته به روز شوند.
- بهرهوری از هر جهت در آموزشگاهها نهادینه شده باشد.
- ارتقای سطح کیفی علمی و اجرایی آموزگاران، دبیران و کارکنان، همواره در دستور کار باشد.
- حضور فعّال و گسترده در مجامع علمی و فرهنگی، تعامل با نهادهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جزو امور جاری مدارس باشد.
- فضای مجازی در آموزشگاهها همپای کوششهای آموزشی و پرورشی گسترش یابد
2. کارکنان، آموزگاران و دبیران مجتمع هدی
- همواره برای رشد معنوی و کسب کمالات اخلاقی و رسیدن به فرزانگی میکوشند.
- پیوسته بر تواناییهای علمی و مهارتی خود میافزایند.
- به نهادینهسازی معرفت دینی دانشآموزان و افزایش بینش فرهنگی آنان میپردازند.
- همگام با آموزشهای لازم، به سلامت جسم و روح دانشآموزان میاندیشند.
- دانشآموزانی با منشِ پژوهشگری، علمجویی، معرفتیابی و نقشپذیری اجتماعی میپرورانند.
3. دانشآموزان مجتمع هدی
الف. زمینهی اعتقادی
- خدا را می شناسد و او را دوست دارد.
- به اوامر و نواهی الهی پایبند است.
- قرآن را برنامهی کامل و منشور رستگاری در زندگی خود میداند.
- میکوشد آموزههای والای قرآن کریم را در زندگی بهکار بندد.
- با زندگی انبیا و معصومان-علیهم السلام- آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار میدهد.
- تولّی و تبرّی از اصول عملی و مهم زندگی او است.
- میکوشد مؤمن و پرهیزگار باشد و توجه به آخرت را اولویت زندگی خود میداند.
ب. زمینهی اخلاق فردی
- ارزشهای اخلاقی در او نهادینه شده است؛ از جمله: تکلیفگرایی، مسئولیتپذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، وقتشناسی، نظم، ایثارگری، حقیقتجویی و داوری منصفانه، نشاط و پویایی،پاکدامنی، امیدواری، بلندهمتی، آزادمنشی، خردورزی.
- خواستار و جویای تعالی مستمر معنوی و عملی است.
- آگاهانه، خردمندانه، مسئولانه و داوطلبانه، فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را، براساس آموزههای اسلامی برمیگزیند و برای دستیابی به توانایی گرهگشایی از مشکلات و عمل به آموختهها میکوشد.
ج. زمینهی اخلاق اجتماعی
- ارزش و جایگاه خانواده برای او روشن است و اصل احترام به اعضای خانواده، به ویژه والدین از مهمترین اولویتهای رفتاری اوست.
- به دیگران احترام میگذارد و به رعایت حقوق آنان پایبند است.
- پایبند به قانون است و به منافع ومصالح فردی و اجتماعی توجهِ ویژه دارد.
- در فعالیتهای اجتماعی، آگاهانه و با علاقهمندی شرکت میکند.
- نسبت به دیگران خیرخواه است و خیرخواهانه آنان را از انجام کارهای نادرست نهی میکند.
- در برخورد با اندیشههای دیگران با بزرگ منشی و سعهی صدر برخورد میکند.
- در برابر افکار وارداتی و تبلیغات دروغین، هوشیار است و به سادگی تحت تأثیر قرار نمیگیرد؛ بلکه میکوشد بر بنیاد آموزههای قرآنی، اندیشههای برتر را برگزیند.
د. زمینهی آگاهیهای سیاسی
- به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد کامل دارد.
- به ولایت فقیه پایبند است.
- استقلالطلب و آزادیخواه است.
- در مسائل ایران و جهان بینش و بصیرت سیاسی دارد.
- در برابر مستضعفان جهان خود را مسئول میداند و ستمگری، سلطهگری و سلطهپذیری را نفی میکند.
- دشمنشناس و دشمنستیز است.
- در برابر مسائل کشور و ایفای نقش در عرصههای سیاسی خود را مسئول میداند.
ه. زمینهی علمی و مهارتی
- محتوای سودمندو هدایتگرِ کتابهای درسی را در می یابد و خود را در حوزهی دانش توانمند میسازد.
- برای پرورش، افزایش و نهادینهسازی عقلانیت،همزمان با فراگیری آموزشهای رسمی، به پژوهشهای سودمنددر حوزههای علمی-تربیتی میپردازد.
- در زمینهی دانشهای قرآنی، روخوانی، روان خوانی، تجوید، حفظ و تفسیر در طول دورههای تحصیلی و متناسب با آن آموزشهای لازم را می بیند و توانایی خوبی دارد.
- احکام مورد نیاز را متناسب با ویژگیهای سنّی خود میآموزد و در زندگی به کار میبرد.
- به مطالعهی کتابهای غیر درسی مفید علاقهمند است و زمانی از روز را به آن اختصاص میدهد.
- روش درست و اصولی پژوهش را میداند و حاصلِ پژوهشهای خود راعرضه می کند.
- تواناییهای خود را میشناسد و برای شکوفا شدن آنها تلاش میکند.
- قدرت تحلیل و نقد منصفانه را داراست.
- به فراگیری زبان و ادبِ فارسی گرایش دارد و توانِ خود را در گفتن و نوشتن به زبانِ فارسی پیوسته بالا میبرد.
-برای کسب شایستگیهای حرفهای و مهارتی وهنری می کوشد و با رعایتِ چارچوبهای دینی، به نقشپذیریِ اجتماعی و کارآفرینی میاندیشد.
-دانش آموزِ هدی تاپایانِ تحصیلاتِ دبیرستان، دانشِ کافی برای مادری نمونه شدن را به دست می آوَرَد..
جناب آقای علیرضا کبیری با حکم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای هاشمیان، دوم مرداد ماه سال 1395 به سمتِ مدیریت مجتمع آموزشی-تربیتی هدی، منصوب شدند.
ایشان متولد سال 1342 و دانشآموختهی رشتهی علوم تربیتی با گرایش پیش دبستان و دبستان هستند.
از سال 1363 با کفیل آموزگاری در یکی از مدارس شهرستان¬های استان مرکزی شغل مقدس معلمی را آغاز نمودند.
ایشان در سالهای خدمت در آموزش و پرورش، تجربهی تدریس و مدیریت در سه دوره¬ی تحصیلی را در کارنامهی خود ثبت نموده اند.
جناب آقای کبیری، بیش از 7 سال مسئول نمایندگی آموزش و پرورش شهر نراق بودند.
مسئولیت بازرسی و رسیدگی به شکایات؛ معاونت آموزشی سه دوره¬ی تحصیلی، معاون آموزش و پرورش متوسطه و پیش دانشگاهیِ آموزش و پرورش ناحیهی4 قم، از دیگر فعالیتهای ایشان در این سالها است.
همچنین از سال 82 تا 84 تدریس در دبیرستان¬های ناحیه¬ی4 را برعهده داشتند و از شهریور84 با سمت معاون آموزش عمومی و پرورشی ناحیهی4 به خدمت مشغول شدند.
ایشان از سال86 تا 90 رئیس اداره¬ی برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی اداره¬ی کل آموزش و پرورش و ازتیرماه 90 تا پایان سال 93 رئیس ادارهی آموزش و پرورش استثنایی استان قم بودند و پس از افتخار بازنشستگی به عنوان مدیر عامل درمانگاه فرهنگیان قم منصوب شده، فعالیت نموده اند.
کارشناس قرآن:
سرکار خانم سیده طاهره میرغیاثی، با حکم جناب آقای عبداللهی، سرپرست محترم مجتمع آموزشی-تربیتی هدی، در تاریخ بیست و شش آذرماه سال هزار و سیصد و نود و چهار، به سمت کارشناس قرآنِ مجتمع هدی منصوب شدند.
بخشی از پیشینهی علمی و اجرایی کارشناس محترم قرآن مجتمع هدی
کارشناس آموزش و پژوهش:
سرکار خانم مهوش حاتمی، با حکم جناب آقای عبداللهی،سرپرست محترم مجتمع آموزشی-تربیتی هدی، در تاریخ چهارم شهریورماه سال هزار و سیصد و نود و چهار، به سمت کارشناس آموزش و پژوهش مجتمع هدی منصوب شدند.
بخشی از پیشینهی علمی و اجرایی کارشناس محترم آموزش و پژوهشِ مجتمع هدی
بخشی از فعالیت ها و برنامه های آموزشی و پژوهشی :
گسترش مهارتهای علمی و توانمندیهای حرفهای همکاران با برگزاری آموزشهای سودمند ضمن خدمت
رعایت رویکرد فرهنگی-تربیتی در برنامه ریزی های آموزشی و درسی
بهره گیری از سیستم یاددهی _ یادگیری با رویکرد روشهای مشارکتی
برگزاری کارگاه های آموزشی همکاران با توجه ویژه به طراحی آموزشی (=طرح درس های کارآمد)
استفاده از کادر آموزشی و اجرایی دانشمند و توانمند
بهره مندی از فناوری اطلاعات در تکنولوژی آموزشی
ایجاد سازوکار مناسب برای ارزیابی پیوسته ی فعالیت های دانش آموزی با حضور کارشناسان و استادانِ آگاه
غنی سازی منابع آموزشی و تهیهی محتوای آموزش الکترونیک
احیای نقش تربیتی همکاران
تشکیل گروههای مطالعاتی و تحقیقاتی در بین همکاران و دانشآموزان
بهرهمندی ازافراد فرهیخته برای ارزشیابی برنامه های آموزشی
افزایش سطح علمی دانشآموزان با استفاده از منابع کمک آموزشی
آماده سازی تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری
تجهیز فضا ها و امکانات آموزشی: کارگاه آموزشی ،آزمایشگاه ،کتابخانه و کلاس های هوشمند
برگزاری آزمون های جامع علمی به منظور ارزشیابی آموخته های دانش آموزان
حضور درجشنوارههای فناوری اطلاعات و تولید محتوای الکترونیک
تشکیل آموزشگاه آزاد آموزش زبان انگلیسی
برگزاری دوره های آموزش کامپیوتر ،وبلاگ نویسی و ....
تهیهی منابع آموزش الکترونیک به منظور استفاده در برنامه های آموزشی
برگزاری جشنواره های علمی دانش آموزی در سطح مدارس مجتمع هدی
برگزاری نمایشگاه از دستاوردها و توانمندیهای علمی دانشآموزان
برگزاری کارگاه های ویژهی اقدام پژوهی همکاران و مطالعه و پژوهش دانشآموز
درپایان:
امیدواریم با توکل بر خدا و توانِ جمعی نیروهای فرهیخته با همدلی، هم مسیر با «سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش» در تربیت انسان هایی مؤمن، پرهیزکار، متخلق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیر خواه، با نشاط، حقیقت جو، آزادمنش، مسئولیتپذیر، قانونگرا، عدالت خواه، خردورز، خلاق، وطندوست، ظلم ستیز، جمع گرا، خودباور و ایثارگر کوشاباشیم.
وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ سوره ی هود آیه ی۸۸
توفيق من تنها با خداست به او توکل کردهام و به درگاه او روی می آورم.